۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۶۳۱۷۲۴
جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان:

بودجه حوزه برای کارهای زیربنایی است|معیشت طلاب از وجوهات شرعی تأمین می‌شود

بودجه حوزه برای کارهای زیربنایی است|معیشت طلاب از وجوهات شرعی تأمین می‌شود
حجت الاسلام والمسلمین باطنی با بیان اینکه به حوزه علمیه مانند همه نهادهای علمی بودجه تخصیص پیدا می‌کند، گفت: برای نشر معارف دین لازم است از حوزه حمایت شود.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا باطنی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه بودجه ای که در اختیار حوزه علمیه قرار می‌گیرد نسبت به خدماتی که حوزه علمیه به کشور و جامعه ارائه می‌کند بسیار اندک و ناچیز است، گفت: کل بودجه حوزه علمیه و مراکز حوزوی و علمی پژوهشی حوزه علمیه به اندازه بودجه یک دانشگاه هم نخواهد بود کما اینکه از نظر زیرساختی و فضاهای آموزشی نیز مسأله به همین صورت است.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان در ادامه افزود: دشمنان مسأله بودجه را بهانه ای برای تاخت و تاز علیه حوزه علمیه قرار داده‌اند و این موضوع بهانه‌ای بیش نیست، با افتخار باید بگوییم طلاب و روحانیون حوزه علمیه در طول تاریخ و حتی در نظام جمهوری اسلامی از اعتبارات دولتی و حکومتی ارتزاق نمی‌کنند بلکه همواره با شهریه حداقلی که از سوی متدینین پرداخت می‌شود امورات زندگی خود را با قناعت می‌گذرانند.

حوزه علمیه صدای رسای نظام و انقلاب اسلامی است

وی با اشاره به خدمات حوزه علمیه و طلاب و روحانیون در عرصه‌های مختلف به جامعه و کشور، تصریح کرد: صدای رسا و گویای نظام مقدس اسلامی و مکتب اهل بیت(ع) حوزه علمیه است و برای این کار نیاز به کمک دارد، این موضوع ربطی به جمهوری اسلامی ندارد، بلکه در قرون گذشته و حکومت‌های گذشته نیز شاهد آن بوده‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی ادامه داد: در نزدیک به 4 قرن پیش شاهد هستیم مدارس علمیه بسیاری در دوره صفویه از سوی مسؤولان ساخته می‌شود تا عالمان دین از امکانات لازم برای فعالیت های علمی و دینی برخوردار باشند، چگونه می‌شود امروز در جمهوری اسلامی عده ای نمی‌توانند این حداقل ها را هم ببینند.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اختصاص بودجه از سوی دولت به نهادهای مختلف علمی و دانشگاهی، اظهار کرد: تربیت اندیشمندان در کشور یک موضوع مهم است و اساسا دانشگاه ها بر همین اساس بودجه و اعتبار می‌گیرند و تربیت عالمان دین هم نیازمند امکانات است. اگرچه امکاناتی که در اختیار حوزه علمیه قرار می‌گیرد یک پنجم آن چیزی است که دانشگاه ها در اختیار دارند.

بودجه دولت ربطی به سفره طلاب ندارد

وی فضا سازی علیه حوزه علمیه را به منظور خدشه وارد کردن به دین اسلام و مذهب تشیع و معارف اهل بیت(ع) دانست و تصریح کرد: اگر قرار است معارف اهل بیت(ع) به جهانیان برسد و حقانیت نظام اسلامی در جهان نشر و ترویج پیدا کند باید منادیان دین تربیت شوند و لازمه این مسأله داشتن امکانات حداقلی و برخورداری از فضاهای آموزشی و تحقیق و پژوهش است، بودجه ای که دولت در این زمینه اختصاص می‌دهد مصروف امور اداری و زیربنایی حوزه علمیه می‌شود و ربطی به سفره طلاب ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی به حضور طلاب و روحانیون در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: آمار مشارکت اقشار در دفاع مقدس نشان می‌دهد بیشترین حضور نسبت به جمعیت مربوط به حوزه های علمیه است و در کل کشور از هر 20 طلبه و روحانی یک نفر به شهادت رسیده است، در کل استان اصفهان از هر 5 طلبه و روحانی در زمان دفاع مقدس به فیض شهادت رسیده است و این نشان دهنده نقش برجسته عالمان دینی ما در انقلاب اسلامی و پیشگامی آنها در مسیر انقلاب اسلامی و دفاع از اسلام عزیز است.

روحانیت پیشگام همه عرصه های انقلاب بوده است

وی ادامه داد: در رخدادهای سالهای اخیر نظیر سیل و زلزله‌هایی که شاهد بودیم، طلاب و روحانیون از پیشگامان خدمت رسانی به مردم بودند و حرکت‌های جهادی بسیاری را در کل کشور شکل دادند، برپایی مراکز درمانی خیریه و مراکز امدادرسانی به محرومان از جمله اقداماتی است که روحانیون و طلاب در ان حضور پر رنگی داشته‌اند و کسانی که به دنبال تخریب حوزه علمیه هستند باید ابتدا به این مسائل توجه داشته و نسبت به این دستاوردهای حوزه علمیه پاسخگو باشند.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به زندگی حداقلی و توأم با قناعت طلاب و روحانیون، خاطر نشان کرد: اینطور نیست که در نظام اسلامی روحانیت و طلاب زندگی اشرافی و متمولانه داشته باشند، به سادگی مردم می‌توانند سطح زندگی و شرایط زندگی طلاب را مشاهده کنند و این باعث افتخار است که زندگی طلبگی در پایین ترین سطح معیشتی اقشار مختلف جامعه قرار دارد./1304/ت210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
مسئولان برای معیشت عزتمندانه طلاب فکری کنند.
0
3
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
در ایامی نه چندان دور می‌رفت تا میراث هزارساله‌ فقاهت شیعه، در تندباد جمود و تحجر اخباریه، به ‌نابودی گراید و بشریت از دریای بیکران معارف اهل‌بیت (علیه‌السّلام) در اثر این جمود، بی‌نصیب بماند و انقلاب اسلامی فقه و حوزه را زنده کرد.
0
4
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
یک سؤآل:
چه چیزی زیربنایی تر از معیشت طلاب؟
2
4
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
یک سؤال:
چه چیزی زیربنایی تر از زندگی و معیشت طلاب؟ باید فکری به حال طلاب کردقبل از این که پشتوانه علمی حوزه ضعیف شود. طلاب توان اداره خود از طریق ورود به بازار کار را دارند لیکن ضرورت‌های پژوهشی و تبلیغی زمین می‌ماند، آن را چه باید کرد؟
1
4
سید هاشم
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
شما برید کار کنید
2
1
مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
عملکرد شما طلاب چیست با دنیای روز چقدر اشنائی دارید اگر نباشید چه اتفاقی می افتد این سوالات را پاسخ بدید
شما یکسری ادم هستید که بهشت می فروشند و زندگی میکنید
لطفا همانند ائمه اطهار کارکنید و زندگی کنید تا مردم یاد بگیرند سربار نباشند
2
1
سید احمد موسوی
Iran, Islamic Republic of
۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
.. انتقاد
0
0
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
یه سوال در امد روحانیون اهل تسنن تو ایران چی هستش.
0
0